![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiQCLgIwIJUQhNIb8mMc2lx94r3S74459ycFdhvx3wyJfbfYbhTOomeLBxuIMy5ECbihzz-ahU2631ZKom3lSnqPhgd2tOnAk7NfTacByunx-TcDDLGkg0pRyZc4t66uBNW-B1vKCBh6Jh2/s200/trans.gif)
Shannon og Weaver sin modell, består av 5 elementer
1. Informasjonskilde
2. Overfører
3. Kanal
4. Signalmottaker
5. Destinasjon / sluk / mottaker
Et sjette element støy, kan påvirke kommunikasjonen mellom informasjonskilden og mottaker til motta "feil informasjon" enn det som ble sendt.
Sender = 1. Mottaker = 4.
Enkel, men tar f.eks. ikke for seg konteksten, følelser, kroppspråk og innholdet.
Dette igjen vil si at informasjon og mening ikke blir skapt og læring er en statisk prosess der 1. prøver å få informasjonen gjennom til 4. derav innholdet her ikke spiller noen rolle.
Jeg kan f.eks. sende ordene (hvor spiller ingen rolle)
"Don't beat a dead horse" eller "Gå ikke over bekken etter vann",
men disse setningene vil ikke gi noe informasjon uten en kontekst og hensikten med setningene er heller ikke tatt med.
Modellen funker f.eks. fint i en overordnet beskrivelse av hvordan tele- og datakommunikasjon foregår.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar