torsdag, februar 05, 2009

Kapittel 6 - 9

Kapittel 6
Advarsel bildet viser innhold som kan være frastøtende

- Kunsten "baner" fram med sine framtoninger av virkeligheten
  "Det siste måltid" av Leonardo da Vinci vs. Ebbe Olsen og Simon
  Petersen sitt bilde med samme navn.
- Iaktagelsen, blir et viktig begrep.

Kapittel 7
- Selviaktagelse, ironi.
- God kunst er ingen, uten å ha reflektert ved sine motsigelser.
  (Titus Andronicus av Shakespeare?)
  Avhengig av gode kunstnere så vel som gode "deltakere" dvs. de
  som gjør iaktagelser av kunsten.
  Kun da vil det sanne uttrykk bli mediert.
- Det finnes ingen sentrum i samfunnet, selvdefinert.
  Et eksempel på dette er f.eks. klassifisering av musikksjanger.
- Oppsummering av overgangen mellom Deo-centrisme,
  Antropo-centrisme og Poly-centrisme
  (Side 133 - 137)

Kapittel 8
- Kommunikasjon er forstyrrelse
- Fra Shannon & Weaver's enkle kommunikasjonsmodelll utvikles det
  flere modeller med hvert sitt spesielle fokusområder.
  * Effektmodellen
    Harold D. Laswell
    Who?
    Says What? - Intentionen til den som gir et budskap
    In Which Channel? - Mediet
    To Whom? - Mottakerforhold. Teknisk, semantisk og
    kulturell bakgrunn.
    With What Effect? - Motakkermassen.

  * To-trinns- (og fler-trinns) modellen
    Det går ikke alltid en direkte link mellom sender og mottaker.
    Det kan ofte være flere instanser mellom disse, f.eks. aviser
    må gjennom en redaksjon før innhold kan publiseres.
    Lovforslag må først gjennom regjeringen som sender denne til
    Stortinget. Dette blir igjen sendt til en av fagkomiteene. Deretter
    taes den opp til debatt i Odelstinget før Lagtinget eventuelt
    vedtar loven.
    (Dette vil bli endret 1. oktober 2009)

  * Uses and gratification modellen
    Dekodingen og tolkning av budskapet er det mottakeren
    som står for.
    En kan f.eks. ved hjelp av et klipp vende dets budskap på hodet.
    Her har de medvirkende instanser den oppgave å påvirke
    mottakerens fortolkning av et gitt budskap.

  * Reseptionsmodellen
    Bygger videre på dette, men setter mottakerens
    resepsjonsforhold til det viktigste.
    Er man f.eks. lei seg vil en kanskje se en komedie, er man sint vil
    man kanskje se en action film. (I begge tilfeller vil en også være
    alene for en selv).

- Modellene ovenfor krever at vi har et felles "språk", noe som ikke
  alltid er tilfelle.
- Intersubjektivitet, jeg erfarer at andre erfarerde samme objekter
  som meg selv.
  (På samme "bølgelengde")
- Diskursbegrepet følger av intersubjektiviteten, vi kobler oss
  inn i samme erfaring.

- Watzlawicks teori om kommunikasjon
  1. Man kan ikke ikke-kommunisere
  2. All kommikasjon er óg kommunikasjon som kommunikasjon om
    kommunikasjon.
  3. Den beskjeden som avsender sender er ikke nødvendigvis
    den samme beskjeden som mottaker mottar.
  (Side 162 - 172)

- Kort forklart:
  1. Ved å ikke foreta kommunikasjon, gjøres dette vha. f.eks.
    kroppspråk.
  2. En person som innehar en rolle, f.eks. en politimann, har på seg
    en uniform. Denne kommuniserer at han har en annen form for
    kommunikasjon hva angår maktforhold.
  3. Partene "forstyrrer" hverandre.
    Psykologen iaktar en pasients kommunikasjon og kommuniserer
    med dennes kommunikasjon. (Hjelper til med selvreflektering)

Kapittel 9
- Kommunikasjon er en form for avtaleinngåelse ikke ulikt det som er
  definert i avtaleloven om tilbud og aksept (Se også avtl.§ 6)
- Hver kommunikasjon innenfor en kontekst (ekspertise) er et subsystem av
  kommunikasjonssystemer.
- Funksjonell udifferensierte subsystemer (side 175 - 177)
- "Symbolsk generaliserende medier"
  Kommunikasjon foregår mer og mer digitalt.
  Ulike rollehavere bringes til "samme nivå".
  Eksempelvis en lærer som kommuniserer via videotelefoni,
  en ansatt som bruker GoToMeeting for
  å foreta et møte med sjefen sin.

onsdag, februar 04, 2009

Misforståelser, Kommunikasjon og Mening


Dette bildet viser figurene Ryu og Ken som du finner i bl.a. spillet Street Fighter II.

Kommunikasjonen er dialogen som du finner i bildet mellom Ryu og Ken.

Selve meningen kommer fram dersom en har spilt spillet og kjenner til spesial angrepene til disse karakterene.

"Wave motion fist", ildkule angrepet til begge disse figurene heter Hadouken og
"Are you Ken?" her er selvsagt et ordspill av denne.

"Rising Dragon Fist" angrepet heter Shōryū-ken og "Sure, you're Ken" er da ordspillet for denne.

Misforståelsen? Vel, en ser jo utfallet fra bildene.

tirsdag, februar 03, 2009

Evaluering av nettby

Utseendet er formet etter en stil som ønsker å være ungdommelig og hipt.
Dette bidrar imidlertid til at mye kan være rotete til å begynne med.

Etter å ha trykket seg gjennom de ulike valg av knapper, skjønner en litt bedre hvordan det hele er organisert.

Nyhetene er forholdsvis logisk organisert i fanene Alle, Nettby, Norge, Verden, Teknologi, Musikk, Film, Litteratur og Sport.
Dette er spesielt greit dersom du kun interesserer deg for Teknologi f.eks.

Den største brukergruppen ser ut til å være dominert av "den yngre garde" dvs. de
som er går på ungdoms- og videregående skole.
Dette viser seg spesielt tydelig når en går på fanen Borger for å finne noen.

Her har du valget om å velge personer fra helt ned til 1 år og opp til 90 år.
Hvorvidt en toddler faktisk er istand til å gå inn på Nettby er meg ikke helt bekjent, dog det finnes tilfeller der små barn ned i alderen 4 år redigerer og deler videoer på youtube.

Dette aldersspennet gir imidlertid inntrykk av at siden ikke er den mest seriøse.
Søker en f.eks. på de som er 90 år finner en fort ut at mange av disse ikke er 90 år i det hele tatt. (Jfr. profilbildene deres)

Det at det heller ikke er noen form for identitetssjekk utover en sms melding gjør også til at hvem som helst kan lage en profil og utgi seg for å være en annen person.
Det eneste jeg fikk når jeg åpnet min registrerte mailboks var en bekreftelse på hva navnet mitt, brukernavn og passord var.
Sikkerheten kan med andre ord sies å ikke være helt i høysetet her.

Mye av det som er lagt ut av innlegg ser ut til å være brukerskapte.
(Takk, Sofien for dette tipset)
Mye inneholder tabloid og "tabubelagte" overskrifter slik som Kåt gutt jokka på Farao! og det finnes bl.a. grupper som Satanisme. Denne gruppen ser ut til å ta for seg flere aspekter av Satanisme jfr. gruppebeskrivelsen.
Det er slettes ingen dum ting med religionskritikk og diskusjoner, da det nye lovforslaget til regjeringen om utvidelse av Straffelovens § 142 prøver å sette begrensninger for dette.
(Se også Almindelig borgerlig Straffelov (1902), § 135a, 1 avsnitt, punkt b. og Lov om straff (2005) § 185

Dessuten er f.eks. Anton Szandor LaVey's form for Satanisme ikke så forskjellig fra den kristne tro derav begrepene om Gud er byttet ut med Satan i hans Bibel.
(Se Den Sataniske Bibel)

Nettby er i utgangpunktet en god ide, slik som f.eks. Youtube, men fordi den større brukermassen har et aldersspenn fra mellom 13 til 17 år ser en også klart at både innlegg og kommentarer mangler en viss kritisk sans samt at kommentarer ofte kan være intetsigende.
Nettby er en god mulighet til å skape kommunikasjon mellom folk, men i mine øyne er denne siden ikke noe for meg da jeg ikke er i samme "bølgelengde" som de fleste som er på Nettby.
Når det er sagt inneholder den en gruppe som heter "Nettbyens Voksne".

De fleste grupper en vil være med i må en "søke medlemskap i" ikke helt ulik det samme systemet som på Facebook.
Her har Facebook en mye smidigere system der selve skaperen av gruppen kan sette om en gruppe trenger godkjennelse av medlemmer eller ikke. Dersom den er helt åpen blir du automatisk medlem i en respektiv gruppe.

Reguleringen av Nettby hva angår medlemskap i en gruppe er så vidt forståelig jfr. de ulike punktene jeg har nevnt ovenfor.

Av ulike utforminger som du kan gjøre ligner Nettby en sammenblanding av MySpace og Facebook. Se f.eks. profilen til Pornobabe1 25 eller en av gruppelederne Ninings 38.

Selv er jeg ganske oppgitt av slike glorete fargebruk, dog, jeg har selv gjort slikt selv en gang i tiden. F.eks. hjemmesiden min på stud (som ikke lengre er vedlikeholdt)

Der er et aspekt av Nettby som ikke finnes på f.eks. Facebook, et poengsystem der du får poeng for å foreta deg noe på nettsiden. Hvor mange poeng avhenger av hva du foretar deg, men stort sett får du poeng for det meste. Full oversikt finnes her eller under fanen Hjelp og deretter Poengsystemet.

Under hjelp finner du også andre nyttige lesestoff som en FAQ (Frequent Asked Questions), som inneholder lenker med ofte stilte spørsmål og svar til disse.
Det finnes også en lenke til å tipse politiet og Kripos om eventuelle straffbare handlinger som måtte finne sted på nettsiden, da med spesielt vekt på ulovlige bilder av mindreårige.

Da Nettby inneholder skremmendes lite reklame, dvs. den inneholder kun tre flash reklamer derav to av disse er øverst på toppen av siden og den tredje forholder seg på venstre siden. Disse reklamene er også myntet på brukermassen og reklamerer for bl.a. mobiltelefonting som ringetoner og bakgrunnsbilder og klær tilpasset ungdommer.
Ved å plassere slike reklamer vil de få en viss inntekt.

Inntekt får de også ved ha å noe kalt Nettby Max, dette er en betalingstjeneste som gir deg litt flere fordeler som Nettby-bruker. Du kan da lage favorittliste over de personene du velger med visning av alder, bilde og notat, sende 15 gratis sms pr. dag, få flere emoticons og annet "snadder". Dette har en pris pålydende kr. 30 for 20 dager. (Løp og kjøp)

Konklusjon:
En flott lekeplass for de yngre, hva angår sosial mingling og andre form for (imtime) interaksjoner.

Jeg foretrekker heller å stikke innom en kafébar og ta meg en kaffe / øl med venner og sitte og diskutere ting.