- Dyadisk tegnmodell
- Både innhold og uttrykk var former, men innholdet tolkes som oftest som noe håndfast
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgw0pCd54cFgeCCRFOEjE5__QyDVdh_nsCDDS3pR_mldCs4AUZgGLrsSokRi3yCVe43s-vLwrxUCD9H917irrKg14dbc9qxpp6-PoZ-eCQpxXxY-eZ7SxTICpXEVV8XaKf6E86MpBo6D0k2/s200/Mening.jpg)
Peirce
- Semiose, prosess som involverer både tegn, objekt og interpretant.
- Tolkningen av et objekt blir et nytt objekt til fortolkning.
Volosjinov
- Tar med den sosiale aspektet av fortolkningen av objektet.
- Meningsskapningen settes inn i en kontekst.
Bühler
- Språket er et redskap.
- Som tegn har det tre hovedfunksjoner; representasjon (objektet), uttrykk (intensjonen til den som skriver) og appell (tolkningen som mottakeren gjør)
Vygotsky
- Ordet i form av tegn og lyd er et medium som brukes for å bli forstått.
- Mediet (ordet) er et redskap som hjelper oss til å føre tankene våre i en "kontrollert" retning.
- Liten mening å fokusere på kun tegnspråket dersom en ikke tar med den medierende rollen det har, dvs. meningen er sosialt skapt.
Og jeg som skulle fortelle nå hvordan du fikk opprettet etiketter. Der var du raskere :-)
SvarSlett