Når en snakker om kunstig intelligens kommer en ikke utenom
datamaskiner, kommunikasjon og "samtale" roboter (chat bots)
Tenkte da først på dette innlegget fra Mari der hun forteller om intelligente maskiner.
Det første som slo inn hos meg var da disse chat bots som finnes på nettet.
En måte å lære disse nye ting på er f.eks. denne oppskriften.
Selv har jeg snakket med slike chat bots og min erfaring med de er at de er relativ dumme da de baserer seg på en tekstfil med ulike alternative måter å snakke på.
Ene jeg snakket med der skrev jeg fransk og romaji til. Den påstod at den ikke kunne disse språkene, men plutselig spyttet den ut fraser på fransk som var mer avansert enn det jeg kunne forstå. Og et par sekunder tidligere mente den at den ikke kunne språket? Å lage kødd er noe chat bots er flinke til iblant.
Står derfor fortsatt litt hæ? i forhold til om den er intelligent eller ikke. For den forstod jo at jeg skrev inn på et annet språk. Konteksten greide den jo også fint å forstå.
MEKONSUMSI KOL BAIK UNTUK OTAK DAN TULANG
for 7 år siden
Skal alt gjøres om til maskiner nå, eller? Mulig jeg høres ut som en olding, men det får jo være grenser, vel? Skal til og meg interaksjon automatiseres og "maskineres"? ;p
SvarSlettDet er vel et ønske som vi har hatt lenge.
SvarSlettVi ønsker på den ene siden å effektivisere teknologien til å overta så mye som mulig for menneskene.
På den andre siden viskes da samtidig det som skiller oss fra maskinene.
Et annet eksempel er f.eks. talestyrte heiser. Der sier du etasjen du skal til også kjører den.
Det er derfor fullt mulig å automatisere en interaksjon så lenge den er spesifisert nok på forhånd.
Det spørsmålet som Mari stilte seg i sitt innlegg dreide seg om vi ønsket at sjefen i framtiden skulle være av metall og intelligent.
Her vil jeg si at du ikke trenger det en gang.
Sett opp et bilde av et ansikt på en dataskjerm, programvare lik det chat bots kjører på samt gjenkjenning av ansikt og lyd og du har en 'livlig' person foran deg.
Når det er sagt, har en dessverre visse svakheter ved teknologien når det kommer til f.eks. beskyttelse av datamaskiner vha ansiktsgjenkjenning. Algoritmen for å kjenne igjen ansiktet var ikke god nok slik at dersom du holdt et fotografi foran kameraet så trodde datamaskinen at det var personen som var ovenfor kameraet.
(Egentlig ikke helt ulikt scenarioet med et overvåkningskamera der folkene i A-team serien festet et stillbilde foran det)
Jeg skriver prosjekt om akkurat dette temaet nå. Enig med Helene at det finnes grenser for hva vi skal bruke maskiner til, samtaler klarer vi vel fint å bruke mennesker til? Men disse chatbottene utvikles vel først og fremst for å hjelpe oss, ikke for å småprate med oss. Et veldig godt eksempel er bussorakelet ( http://www.idi.ntnu.no/~tagore/busstuc/ ), som fungerer supert:) Er sjelden jeg gidder å lete meg frem i rutetabellene lenger!
SvarSlettEn interessant chatbot er Eliza-a friend you could never have before. Dette er en elektronisk psykolog. Jack Copeland skrev om Elizas opprinnelse og hvordan enkelte var villige til å overlate sine pasienter til Eliza! Dette er skummelt.. Man kan ikke sammenligne å gå til en psykolog med utdannelse, følelser og erfaring med å snakke med en bot over maskin.
SvarSlettHadde selv en givende samtale med Eliza her:
You: Hello
Eliza: Hello. How are you. Please state your problem.
You: I can`t get enough sleep.
Eliza: Have yo tried.
You: Yes.
Eliza: Are you sure?
Her mistet jeg all tro og tålmodighet! kjapt og greit!